Jam zonder suiker

Zelf jam maken is kinderlijk eenvoudig. En als ik eerlijk ben is zelfgemaakte jam veel lekkerder dan jam uit de supermarkt. Maar we weten natuurlijk allemaal dat jam boordevol suiker zit en dat niet echt gezond is. Ik ging op onderzoek uit of je ook jam kunt maken zonder suiker die net zo lekker en dik is als jam met suiker.

Bij gewone jam maak je gebruik van geleersuiker. Dit maakt de jam lekker zoet en dik. Zou je dit niet gebruiken dan blijft je jam erg dun. Via verschillende sites op internet kwam ik erachter dat je ook Chiazaad kunt gebruiken om je jam dikker te maken. Het blijkt dat als Chiazaad in contact komt met vocht dit je jam ook dik maakt. Ik besloot dit te proberen. Chiazaad verkopen ze tegenwoordig in veel supermarkten. Je vindt het vaak in het vak met de superfoods. Voor deze jam kun je vers fruit gebruiken maar diepvries fruit lukt ook prima. Ik koos voor een mix van aardbeien en frambozen uit de diepvries fruit. Een heerlijke combinatie. Mocht je je jam niet zoet genoeg vinden kun je altijd wat Stevia toevoegen.

Ingrediënten voor een grote pot jam

500 gram (diepvries)fruit

2 eetlepels Chiazaad

Bereiding

Als je diepvriesfruit gebruikt zorg dan dat dit ontdooid is.

Verwarm het fruit in een grote pan. Als er wat vocht ontstaat dan voeg je het Chiazaad toe. Roer goed door en breng aan de kook. Laat de jam 15 minuten zachtjes pruttelen. Voeg eventueel wat Stevia toe om de jam zoeter te maken.

Giet de jam in een schone pot. Draai de pot goed dicht en zet deze ondersteboven. Na 15 minuten kun je de pot weer omdraaien en verder laten afkoelen. Het omdraaien van de pot zorgt ervoor dat de jam vacuüm verpakt is.

Bewaar de jam op een koele donkere plek. Eenmaal geopend in de koelkast bewaren.

Related posts:

Eisalade
Tomaten-Geitenkaas Spread
Homemade Ketchup

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *